EL camí del respecte

El Consell d’Infants de Manresa celebra el primer plenari del 2016 amb 15 tallers per treballar el valor del respecte com a eix de debat
  • Més de 400 alumnes 5è i 6è de primària de les escoles Espill, Jeroni de Moragas, Joviat, La Salle, , Muntanya del drac, Renaixença, Sant Ignasi , Vedruna Manresa i Oms i de Prat estan treballant, a través de l’educació en valors i la cultura de pau, per millorar la ciutat i la convivència a través del respecte.

DSC_0293

El Consell d’Infants va celebrar el passat 20 de gener, al Museu Comarcal de Manresa, el primer plenari del curs 2015-2016, que enguany té el valor del respecte com a l’eix central de treball. Més de 400 alumnes de 5è i 6è de primària de les escoles Espill, Jeroni de Moragas, Joviat, La Salle, Muntanya del drac, Renaixença, Sant Ignasi, Vedruna Manresa i Oms i de Prat formen part d’aquest espai de participació amb l’objectiu d’ expressar les seves idees i proposar accions que ajudin a millorar la  ciutat.
El tema central que aquest curs s’està treballant és una demanda municipal: “El camí del respecte”. L’objectiu essencial és aprofundir en el valor del respecte en el sentit ampli de la paraula: partir del què ens és quotidià i arribar a desenvolupar un sentit de respecte globla, que abraci els diferents estils de vida i la diversitat en la forma de pensar. Com a resultat del treball de tot el curs escolar, elaborarem amb els infants un símbol que representi el respecte que utilitzarem per marcar a la ciutat un itinerari sobre aquest valor. Amb aquesta finalitat, durant el 2016, un cop dissenyades i produïdes, aquests plaques seran col·locades en diversos indrets de la ciutat.
Aquesta acció  neix en el marc del projecte de ciutat Manresa 2022, a través del qual l’Ajuntament de Manresa col·labora amb el Camí Ignasià per convertir aquesta ruta de pelegrinatge en un “camí del respecte”, des de Loiola (Guipúscoa) fins a Manresa. Altres poblacions i entitats, com la Cova de Manresa, ja s’han sumat a la iniciativa i han col·locat les seves plaques del respecte a l’entorn del Camí Ignasià, per donar així un valor afegit a la ruta. Si bé aquesta proposta amb els infants ha sorgit vinculada a la figura d’Ignasi de Loiola i vol suposar per a Manresa un eix de promoció de la ciutat, també inclou tot una vessant d’educació en valors. Més enllà de la figura històrica d’Ignasi de Loiola, es vol aprofitar la reflexió sobre la transformació i evolució que podem tenir les persones al llarg de la vida i l’impacte que això pot tenir al nostre entorn. El projecte es centra en promoure els valors laics i universals que poden fer més enriquidora tant la nostra vida com la interrelació amb les altres persones i pobles.
El respecte com a concepte ampli
“El Camí del Respecte” ofereix la possibilitat als infants que participen de compartir de forma vivencial i participativa el que suposa per a ells el respecte: com l’entenen i com el podem aplicar a la vida quotidiana. Es parteix d’un concepte de respecte ampli que no es limiti al pur àmbit del “civisme”, sinó que vagi més enllà i que abordi diferents dimensions: El respecte cap a un mateix com a punt de partida imprescindible per a una interacció saludable amb les altres persones; el respecte cap a les altres persones: valorar les diferents capacitats que tenim, la interculturalitat, el gènere, el diferent estil i nivell de vida; i el respecte al medi ambient: com ens nodreix, com ens interrelacionem, com s’hi vinculen les diferents cultures…
Aquesta triple dimensió complementària, vol acostar els infants a una idea de respecte que els ajudi a trobar el seu lloc en equilibri amb els altres i el món.
Com s’està treballant el projecte
El treball d’educació en valors suposa un treball a llarg termini. Per aquest motiu, el plantejament ha estat treballar el valor del respecte durant tot un curs escolar a través del Consell d’Infants de Manresa.
El Consell d’Infants compta amb dinamitzadors que preparen les activitats i les porten a terme als diferents centres escolars. Al llarg del curs, es creen també diferents espais perquè totes les escoles participants posin en comú el treball realitzat i comparteixin vivències i aportacions. Una d’aquestes trobades conjuntes és la que ha tingut lloc aquest dimecres, 20 de gener, a diferents espais de la ciutat i la posada en comú final al Claustre del Museu Comarcal.
Una matinal que tindrà continuació a les escoles
El Plenari del dia 20, va començar a primera hora del matí a diversos espais de la ciutat.  Atès que el tema del respecte és molt ampli, s’ha dividit aquest “valor” en 3 àmbits temàtics: el respecte a un mateix (dinamització a càrrec d’Aura Ioga) , a les altres persones (dinamització a càrrec del CAE)  i al planeta (dinamització a càrrec d’Ai Carai).
En el  taller de respecte a un mateix s’han utilitzat eines que proporciona el ioga, la psicologia i el mindfulness.  Els objectius bàsics han estat: millorar la consciència corporal i la comunicació entre el cos i la ment, familiaritzar-se amb el món emocional (quines són les emocions bàsiques, que ens expliquen i com les podem identificar), i per últim, proporcionar eines d’autoregulació (tècniques de respiració, de relaxació, i petites meditacions) . Tot això els ha permès aprendre a estar més calmats, tenir una visió més clara (tant del món intern com de l’extern), i escollir la resposta  més adequada en comptes de ser arrossegats pels impulsos i emocions. Reconèixer la nostra vàlua, tenir cura de nosaltres mateixos i procurar ser millors, no només ens enriqueix com a persones sinó que contribueix a construir un món millor.
En el  taller de respecte a les altres persones, a través de dinàmiques de grup, s’ha treballat de manera empàtica diverses realitats amb l’objectiu de reflexionar sobre els nostres prejudicis i les nostres actituds davant de diferents fets i situacions: valorar les diferents capacitats que tenim, la interculturalitat, el gènere, el diferent estil i nivell de vida…
En el  taller de respecte al planeta,  s’ha parlat de la interrelació que tenim nosaltres mateixos amb la natura, com diferents cultures ens vinculem de manera diferent a l’entorn natural i com ens nodreix aquesta connexió. Per tal de fer-ho de manera vivencial, s’han pogut ballar danses d’arreu del món que ens connecten amb els elements de la natura a través de diferents visions.
Posteriorment, al Claustre del Museu Comarcal, els nens i nenes asseguts a terra van viure una petita representació sobre el respecte. A continuació, cada grup va llegir la seva aportació al  camí del respecte . així, hem pogut construir un camí amb les aportacions de tots els grups.
Aquesta activitat al Museu Comarcal de Manresa suposa un punt de trobada i intercanvi per tancar la primera fase de treball realitzat entorn al valor del respecte. A partir d’aquest plenari començarà la segona part del projecte a les escoles que consistirà en sessions per desenvolupar la creativitat i les arts plàstiques per aconseguir crear el símbol “manresà” del respecte. La proposta és poder tenir les plaques definitives a final del curs escolar. Tot el treball realitzat en el marc del projecte “Camí del respecte” formarà part d’una exposició on es mostri a la ciutat el treball realitzat.
Aquest projecte és fruit del treball compartit de les regidories de Turisme, Ensenyament i Cooperació i forma part del Projecte Manresa 22 i del Pla de sensibilització. Cal destacar que compta amb el suport de la Diputació de Barcelona.
Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: